Krachtige leeractiviteiten zijn activiteiten die studenten ondernemen om kennis of vaardigheden eigen te maken en stap voor stap een neus voor kwaliteit te ontwikkelen. Dit vraagt om het doorlopend inzetten van motiverende didactiek, effectieve leerstrategieรซn en formatief handelen. Leren is een actief proces.
In deze fase geef je antwoord op vragen zoals:
โ Hoe kunnen we zorgen voor actieve verwerking?
โย Hoe kunnen we feedback effectief inzetten?
โ Wat voor een didactiek past bij onze ontwerpprincipes?
The most important single factor influencing learning
is what the learner already knows. Ascertain this
and teach him accordingly.
Artikelen
6 lesideeรซn voor voorkennis
Voorkennis is รฉรฉn van de meeste belangrijke factoren als het om leren gaat. Hoe kun je voorkennis activeren en gebruiken in je les? In dit artikel 6 werkvormen.
๐ 8 minuten
5 x groepsgewijze feedback
Feedback is waardevol voor het leerproces, maar hoe zorg je er voor dat het niet te veel tijd kost? In dit artikel 5 praktische werkvormen voor groepsgewijze feedback.
๐ 7 minuten
Scaffolding
Hoe kun je praktisch studenten het stap voor stap zelf leren doen? Scaffolding is ย hierbij erg belangrijk. In dit artikel werkvormen en voorbeelden.
๐ 9 minuten
6 motiverende breinprincipes
Op welke manier kun je lessen motiverende maken? In dit artikel bespreken we zes motiverende breinprincipes.
๐ 5 minuten
Opdrachten
Feedback in de les
In hoeverre zet jij actief in op feedback in de les? En hoe doen je collegaโs dat? Reflecteer op jouw handelen en bespreek dit met elkaar.
๐ 45 minuten
Hoge verwachtingen in de les
In hoeverre werk jij vanuit hoge verwachtingen? En je collegaโs? Reflecteer op jouw handelen en bespreek dit met elkaar.