Een goed leerproces vraagt om een duidelijk samenhang, verticale intergratie van kennis en vaardigheden en regelmatige herhaling en feedback. Het vraagt om het doordacht vormgeven van het leerproces waarbij studenten stap voor stap toewerken naar een valide beslissing.
In deze fase geef je antwoord op vragen zoals:
✔ Hoe zorgen we voor een stapsgewijs, krachtig leerproces?
✔ Wat zijn passende manieren om het leerproces vorm te geven?
✔ Op welke manier kunnen we de samenhang borgen?
Wie de samenhang der dingen doorziet,
heeft kennis, wie kennis heeft komt tot wijsheid.
Artikelen
Leerruimte voor diep leren
Hoe kun je in het curriculum leerruimte behouden, zodat er bijvoorbeeld voldoende feedback kan worden gegeven en worden herhaald? Daarover alles in dit artikel.
🕓 5 minuten
Feedback in het ontwerp
Hoe kun je feedback effectief verwerken in het ontwerp van je curriculum? Welke ontwerpkeuzes kun je daarbij maken? Lees er alles over in dit artikel met 6 aanbevelingen.
🕓 6 minuten
Leerflow - Formatief ontwerp
Op welke manier kun je formatief handelen goed verwerken in je ontwerp? De Leerflow-methodiek biedt 6 stappen om te komen tot een krachtig ontwerp.
🕓 5 minuten
Kenmerken krachtig curriculum
In hoeverre is het curriculum samenhangend? En in hoeverre is er focus? In dit artikel vind je 7 kenmerken van een krachtig curriculum om op te reflecteren.
🕓 5 minuten
Opdrachten
Student journey (grofmazig)
Waneer en hoe werken studenten aan welke leeruitkomsten? Hoe worden ze getoetst? In deze opdracht ga je dat middels een student journey inzichtelijk maken.